محصول کشور :  ایالات متحده آمریکا 


کارگردان فیلم: James Mangold


ویسنده فیلم: Mark Bomback,Scott Frank


برخی از ستارگان: Hugh Jackman,Tao Okamoto,Rila Fukushima


خلاصه داستان فیلم: 

لگان به ژاپن رفته تا با دوست پیر خود،کارخانه دار ثروتمند،یاشیدا (هال یامانوچی) که در بستر مرگ است وداع کند.با مرگ پیرمرد،لگان به طور ناخواسته به محافظ نوه او،ماریکو (تائو اکاموتو) تبدیل می شود و ...

 

__-__-__-__-__-__-__-__-__-__-__-__-__-__-__-__

نقـــــد و برســـــــی

یکی از بهترین شخصیت های مردان ایکس شخصیت لگان  یا همان مرد گرگ نما است. شخصیتی پیچیده و یکی از مهم ترین قهرمان های مردان ایکس ،شخصیتی که به تنهایی با فیلم های خود  توانسته فروش خوبی را به داشته باشد و همه احساس خوشحالی کردند که در گند بزرگ کلاس اولی ها (مردان ایکس 5) در سال 2011 شرکت نداشت و به غیر از یک صحنه باعث یک امید بسیار بالا شد. اما حالا این شخصیت که در سال 2009 گفت با این قهرمان وداع میکند امسال دوباره چنگال های این قهمران را به دست میکند تا یک فیلم برگرفته از داستان های کمیک قهرمانه مردان ایکس مارول را به پرده بیاورد و همه را باجلوه های خوش نواز خودش به حیرت وا دارد. ولورین (بزرگ جثه ترین عضو خانواده راسویان و درنده ترین پستاندار است،در فارسی به آن دُله می گویند،جانوری درنده بین گورکن و خرس) یک اثر بسیار بهتر از همین فیلم در سال 2009 است. این فیلم بیشتر به درون شخصیت لگان نفوذ میکند و کمتر به سراغ شلوغی های پی در پی و انفجار ها ی تخیلی و تخریب فلان و فلان دارد و از همه مهم تر فرم سامورایی فیلم باعث قدرت تلخیت فیلم شده است شاید حالا با این فیلم بعضی از طرفداران ژانر تخیلی و اکشن فیلم بگویند عجب فیلم کسل کننده ای ولی باید بدانند که این فیلم مارا همراه داستان خود و با کمک جلوه ها و بدل کاری ها ، وارد چنان داستانی میکند که همه در حیرت باقی میمانیم و لذت میبریم.  


 بعد از حادثه فراموش لگان ، او  بی آن که بداند چه قدرتی دارد به ژاپن رفته تا با دوست پیر خود،کارخانه دار ثروتمند،یاشیدا (هال یامانوچی) که در بستر مرگ است وداع کند.با مرگ پیرمرد،وبعد از شلیک شدن به لگان و پی بردن به قدرتش حالا لگان به طور ناخواسته به محافظ نوه پیر مرد ،ماریکو (تائو اکاموتو) تبدیل  میشود زیرا این دختر هدف آدم رباهای  یاکوزا است.البته در این ماموریت نزدیک ترین دوست کودکی ماریکو،یوکیو (رایلا فوکوشیما) و نیز محافظ او،کنویچیو هارادا (ویل یون لی) به او کمک می کنند.پای یک جهش یافته به نام وایپر (به معنی افعی،اسوتلانا کودچنکووا) نیز در میان است که هدف نهایی اش نامشخص و روش هایش مرگبار هستند که دزدیدن توانایی ، خود درمانی لگان ، یکی از آن ها به شمار می رود.


 خوشبخانه در فیلم ، ما شلوغی های کمتری داریم و از همه مهمتر  از همه نوع ابر قهرمان دور میشویم چون مطمئنن اگر این فیلم هم تعداد زیادی جهش یافته داشت هیچ فرقی با مردان ایکس نداشت و مطمئنن با شکست رو به رو میشد ولی لگان یک شخصیت جدا در داستانی جدا است و مطمئنن  از داستان مردان ایکس کنار گذاشته بشود ولی هنوز چیزی معلوم نیست. اما مشکلات ساختاری همچنان در فیلم به چشم میخورد ولی آزار دهنده نیستند . خوبی ولورین اینجاست که شروعی متوسط  و میان داستانی خوب دارد ولی در راه با چالش های خط نویسی داستانی رو به رو میشود ولی در پایان به خوبی از پس خود بر می آید و  از گودال سیاه ضعف قرمز دور میشود.(منظور چالش های داستانی و فیلنامه ای و کارگردانی است که از کیفیت فیلم کاسته و فیلم را متکی به جلوه های ویژه و یا صحنه های کمدی و یا چیزی متناسب به ژانر خود میکند،این گونه فیلم تنها یک اثر سرگرم کننده و آزاد برای نقد تیز است) ولی ولورین خیلی در فرم کلیشه ای راه نمیرود ولی باید گفت مطمئنن با تناسب به هزینه تولید فیلم ما با صحنه های چشم نواز جلوه های ویژه و بدل کاری های هوشمندانه رو به رو هستیم که با بازی خوب بازیگر فیلم به نمایش در آمده است.


کارگردان فیلم جیمز منگولد،بیشتر مهارت در ساخت فیلم های درام دارد تا فیلم های حادثه ای،و همین باعث شده تا بخش داستانی فیلم پر قدرت تر از بخشهای دیگر پیش برود ، به ویژه در نود دقیقه ابتدایی  به خوبی به چشم می خورد که با چه اثر خوش ساختی رو به رو هستیم . اما همان طوری که گفتم فیلم به صورت بدی دچار چالش میشود . در نقطه امید و اوج فیلم ناگهان به ناامیدی میرسیم . کارگردان در عرضه مولفه های حادثه ای ، فعل و انفعال بین شخصیت ها ،گره افکنی ها و گره گشایی ها  عملکرد قابل قبولی ارائه می دهدولی با کمی تردید و ضعف و همچنین  حضور رباتی که گویی از فیلم های هم ژانر خود (نام نمیبرم)  کپی کرده است و تا حدودی این عملکرد ها خوب را دچار مشکلات فنی بیننده میکند .


 هیو جکمن ستاره دست نیافتنی نقش خودش است و یکی از بهترین بازی های خودش را به اجرا در آورده است که مشکلات تمام بازیگران خود را پر کرده است. باز هم تکنیک سه بعدی ، گندی بزرگ بر فیلم های تاریک زد. این فیلم به اندازه زیادی با صحنه های تاریک رو به رو هست و خوش حال هستم که خیزش شوالیه تاریکی همه را خوشحال کرد و خود را سه بعدی نکرد ، ولی ولورین هم گیر دار این فرمت پول ساز هالیود شده است و نام سه بعدی را لکه دار کرده است. در فیلم ما به صحنه های پر خرج و جلوه های ویژه بسیار قدرت مندی رو به رو میشویم به طور مثال فیلم با یک انفجار آغاز شد ،بازگویی بمباران هسته ای ناکازاکی که از صحنه های پرهزینه فیلم و پر قدرت از نظر جلوه های ویژه است همچنین این صحنه پیش درآمدی خوب برای وقایع بعدی فیلم است.

__-__-__-__-__-__-__-__-__-__-__-__-__-__-__-__

(نگاه هوشمندانه به فیلم )

امید های خیلی بیشتری به فیلم ولورین بود ولی خوب باید سوخت و ساخت ولی مطمئنن میتوانیم بگویم که این فیلم یکی از بهترین فیلم های مردان ایکس است و حد اقل خود را از شلوغی بی اندازه دور کرده و به بخش داستانی خود اهمیت زیادی داده است . همین باعث رشد فیلم شده است. پس با ولورین یکی از پر جذبه ترین ابر قهرمان های سینمایی  را مشاهده کنید که شما را به مدت 126 دقیقه روی صندلی هاتون نگه میدارد و شما باید از برخی مشکلات چشم پوشی کنید تا لذت ببرید